Bordjes en nep-paal
PRO wil meer aandacht voor langzaam verkeer. Het college wil de onveilige punten in onze gemeente nu veiliger maken door een onduidelijk bord bij rotonde of oversteek. Onlangs bleek zelfs dat het college verkeer in Moergestel wilde remmen met een nep flitspaal. Het zijn maatregelen, maar zijn het de juiste? PRO denkt van niet; we moeten denken vanuit de voetgangers of fietsers.
Niet de verkeersdoorstroming van auto´s moet het uitgangspunt zijn maar de positie van de fietsers en voetgangers. Het denken vanuit het perspectief van de voetgangers of de fietsers betekent dat er anders naar de inrichting van de wegen gekeken moet worden. Niet langs de huidige richtlijnen; maar creatief en oplossingsgericht.
PRO wil niet delen van onze gemeente afsluiten voor autoverkeer maar het juist aantrekkelijker maken voor de fietser. Dat betekent dat je met de auto soms om moet rijden terwijl de fiets de directere route kan volgen. Eind vorig jaar kwam het goede initiatief op gang om de verkeersdoorstroming rond het Kerkplein en omgeving aan te pakken. In de uiteindelijke scenario’s zat ook het concept dat de doorgaande verbindingen voor auto´s werden doorgeknipt. Alleen fietsers konden nog dwars door de wijk.
We horen nu al maanden niets meer over dat plan. Een paar ondernemers gaven aan mogelijk last te gaan hebben van de maatregelen. PRO is van mening dat ondernemers zeker betrokken moeten worden in een aanpassing van de verkeerssituatie en dat ook rekening gehouden moet worden met hun belangen. PRO vindt het belangrijk dat we naar een oplossing kijken die voor iedereen aanvaardbaar is, voor alle inwoners van de gemeente én de ondernemers. Deze belangen kunnen naast elkaar bestaan.